Anasayfa / Arkeoloji / ’40 bin yılları daha olsa Ay’a çıkarlardı’: Neandertaller, tarihteki ilk sanatçılar olabilir

İspanya’da üç ayrı mağarada bulunan antik sanat eserlerinin modern insanın kendini sanat yoluyla ifade eden ilk tür olmadığı anlamına geldiğini belirten bilim insanları, eserlerin yaratıcısı Neandertaller için “40 bin yıl daha verseydeniz, muhtemelen Ay’a ulaşırlardı” sözlerini kullandı.

Bugüne kadar Neandertaller’in sanat ile uğraştığına dair iddialar, yeteri kadar eski zamanlara ait eserlerin bulunmadığı gerekçesiyle reddedilmişti.

Ancak İspanya’da mağara duvarlarında bulunan geometrik şekillere, kalıplara ve sembollere ait belirlenen yeni tarihler, modern insanın ilk sanatçılar olmadığı yönünde ikna edici bir kanıt sunuyor.

Britanya ve Almanya’dan araştırmacıların önderliğinde kurulan uluslararası bir ekip, Science dergisinde yayınlanan yeni bir çalışmada, Neandertaller’in 65 bin yıl önce kırmızı toprak boyasıyla mağaraların duvarlarına yaptıkları çizimlerle dünyanın ilk sanatçıları olduğunu söylüyor.

Yapılan incelemeler sonucu üç mağaradaki resimin de modern insanın bölgeye varışının en az 20 bin yıl öncesinde yapıldığı belirtiliyor.

Guardian‘ın haberine göre bu, modern insanın kendini sanat yoluyla ifade eden ilk tür olmayabileceği anlamına geliyor.

Neler bulundu?

Bilim insanları, İspanya’da birbirinden yüzlerce kilometre uzaklıkta bulunan üç mağaradaki antik sanat eserlerinin üzerinde oluşmuş kalsit tabakadan yola çıkarak tarih saptaması yaptı.

Bilbao kentinin yakınlarındaki La Pasiega Mağarası’nda bulunan, merdiven benzeri bir çizimin en az 64 bin 800 yaşında olduğu belirlendi.

İspanya’nın batısında bulunan Maltravieso Mağarası’ndaki bir el şeklinin ise en az 66 bin 700 yıllık olduğu ortaya çıkarıldı.

Son olarak Malaga yakınlarındaki Ardales Mağarası’nın duvarlarında perde benzeri desenler oluşturan dikit ve sarkıtların kırmızıya boyanmış olduğu ve en az 65 bin 500 yıllık olduğu belirtildi.

Keşifler hakkında konuşan Dirk Hoffmann isimli araştırmacı, “Hiçbirinin ne anlama geldiği konusunda bir fikrimiz yok” dedi.

En önemli sorunun hala cevapsız olduğunu belirten Durham Üniversitesi’nden Paul Pettit ise “Eğer bu bir ritüel değildiyse, Neandertaller, mağaraların karanlık ve tehlikeli derinliklerinde ne yapıyordu ve bu ne anlama geliyor?” sözlerini kullandı.

’40 bin yılları daha olsa Ay’a ulaşırlardı’

Hoffman ve diğerleri, Science Advances dergisinde çıkan ikinci bir araştırmada da İspanya’nın güneydoğusundaki Aviones adındaki bir deniz mağarasında Neandertaller tarafından boyanmış ve süslenmiş deniz kabukları bulduklarını açıkladı.

115 bin yıllık olduğu açıklanan deniz kabuklarının, uzun süren sanatsal geleneğin bir parçası olduğu düşünülüyor.

Böylelikle  modern insanın bilişsel üstünlüğü olarak kabul edilen sanat eserleri ve semboller üzerinden düşünme yetisi tek bir türe özgü olmamış oluyor.

“Bu (keşif), aklımdaki Neandertaller hakkındaki tartışmaya son veriyor” diyen araştırmacılardan João Zilhão, “Onlar bizim ailemizin parçası, bizim atamız. Bilişsel olarak bizden uzak değiller; zeka anlamında bizim aşağımızda yer almıyorlar. Sadece insanın artık var olmayan bir türüler” sözlerini kullanıyor.

Southampton Üniversitesi’nden Alistair Pike ise şöyle konuşuyor:

“Neandertaller dünyanın ilk sanatçılarıysa, bu, tükenmemeleri durumunda neleri başarabilecekleri sorusunu da ortaya çıkarıyor.

Neandertaller’e 40 bin yıl daha verseydiniz, muhtemelen Ay’a ulaşırlardı.”

Ancak bazı bilim insanları bu iddialara temkinle yaklaşıyor.

Griffith Üniversitesi’nden arkeolog Adam Brumm, “Neandertallerin bir tür kaya sanatı yapmış olması mümkün, ancak ben bunun burada yeterli bir şekilde gösterildiğine inanmıyorum” diyor.

Gazetekarınca